Zdravý spánek

Osm hodin spánku. Vážně je to nutné?

Spánek je důležitý. Napomáhá k celkové regeneraci organismu, uvolňuje svaly a zpracovává denní podněty. Spánková deprivace neboli nedostatek spánku může způsobit zdravotní i psychické problémy. Bolesti hlavy, deprese, nevolnost i halucinace – to vše je negativní odezvou při nedostatku spánku. Je tedy dobré dopřát si kvalitní spánek. Ale jak ho dosáhnout? Mýtů o kvalitním spánku je mnoho, ale které z nich jsou pravdivé a které vám k růžovějším tvářičkám moc nepomohou? Na to se podíváme.

 

Osm hodin spánku

Sami musíte nejlépe vědět, kolik hodin spánku vaše tělo potřebuje. Uváděných osm hodin je pouze orientačních. Nezaručí vám, že budete dobře vyspaní a naladění na nový den. Někdo potřebuje k dobré náladě jen pět hodin, jiný devět. Je to tedy velmi individuální a osm hodin určitě není cesta ke kvalitnímu spánku pro každého.

 

Dnes se nevyspím, pozítří to doženu

Dvě noci zapaříme a víkend celý prospíme? Tak takhle teda určitě ne. Pro tělo je nejlepší mít nastolený určitý pravidelný režim chození do postele a ranního vstávání. Samozřejmě to nejde dodržet vždy, ale kdo by se heslem „Nedostatek spánku lze dohnat“ řídil pravidelně, pravděpodobně bude trpět spánkovou poruchou.

 

Mám hlad, ale najím se ráno

Je určitě zdravější před spaním moc nejíst, ale převážně pro lidi, kteří jsou tak naučení. Kdo by chodil do postele o hladu jenom proto, že se prý před spaním nesmí jíst, nejspíš by se pokaždé vzbudil vyčerpaný a podrážděný. Takže hladovění na noc určitě není ideální. Doporučuje se nejíst těžká jídla, ale ovoce, zeleninu nebo něco malého si dát můžete.

 

Sklenka vína jako ukolébavka

Možná, že dříve usnete, když budete mít v krvi trochu alkoholu, ale kvalitního spánku se zřejmě nedočkáte. Můžete se v noci častěji probouzet a pak být ráno unavenější. Vyměňte proto sklenku vína za šálek dobrého mátového, meduňkového nebo heřmánkového čaje. Horké mléko s medem také může být lepší než alkohol.

 

Únavu si musím vynutit

Náročná aktivita před ulehnutím do postele nezaručí ani snadnější usínání ani kvalitní spánek. Naopak se doporučuje pročistit si hlavu na čerstvém vzduchu při nenáročné procházce.