Zdravá strava

Diety: Kterou zvolit a které se naopak vyhnout?

Diety, diety, diety. Jsou všude kolem nás. Podle latinského původu slova znamenají náležitý způsob stravování. Mnoho lidí je však vnímá jako jednorázové příležitosti ke shození pár kil. Jenže kterou si zvolit, aby měla účinek, jaký požadujeme a navíc nám neohrozila zdraví? Existuje na pětatřicet tisíc diet, které dostávají svá jména podle účelu nebo složení. Některé jsou zdraví prospěšné, jiné život ohrožující.

Nejlepší bude se poradit se svým doktorem nebo zajít přímo za dietologem a konzultovat výběr diety s ním. Rozhodně byste neměli poslouchat rady neodborníků. Však to znáte. Jedna paní na pavlači povídala: „Nejez nic tučného“ a další jí z druhého konce překřikovala: „Nejez nic sladkého.“ Správná dieta by však měla být vyvážená a obsahovat všechny důležité živiny. A to i tuky a cukry.

 

Co tedy jíst a co nejíst?

A jaké diety můžou být až zdraví škodlivé?

Doporučené diety

Genetická (nutrigenetická) dieta je poměrně moderním způsobem stravování. Je to individuální způsob stravování, protože ho určuje genetický kód člověka. Vědci a lékaři tenhle způsob diety stále zkoumají a zdokonalují a jejím principem je zkoumání toho, které konkrétní potraviny lidské tělo nesnáší. Na testovaných zvířatech vyšly dobře i diety Fádní. Ty obsahují jednotvárnou stravu a v jídelníčku se opakují pořád ty stejné potraviny (banány, rýže, mléko), což způsobuje postupný útlum hladu i chuti k jídlu. Makrobiotické diety výrazně snižují zdravotní problémy (cholesterol, tlak, obezita), ale nesmí se to s nimi přehánět. Potraviny obsahují velké množství vlákniny a minimum nasycených tuků. Chybí v nich však vitamíny a minerály.

 

Neprokázané účinky diet

Podle odborníků nemá na hubnutí ani lepší trávení vliv kombinovaná Dělená strava. Ta přikazuje jíst např. bílkoviny s tuky nebo cukry s tuky podle určitých pravidel. A ani Nízkotučná dieta nemusí být ideální volbou. Ta totiž dbá na co nejmenší přísun tuků. Jenže co se zprvu zdá jako jednoduché a účinné řešení může nakonec působit zcela opačně – vznikem a rozvojem obezity, protože člověk cítí hlad a přijme do těla více sacharidů. U diety podle krevních skupin také není prokázán účinek. Vaše krevní skupina vám sice určí vhodné potraviny ke konzumaci, ale už vám nedoporučí základní výživové hodnoty a tak nebudete mít v těle dostatek vitamínů a minerálů.

 

Diety zdraví škodlivé

Vyhnout byste se měli Atkinsonově dietě. Její jídelníček nepovoluje zeleninu, ovoce, rýži ani těstoviny. Naopak si libuje v tučných masitých i mléčných potravinách. Nedoporučuje se, protože může být zdraví škodlivá stejně jako Extrémní diety hladověním. Nedopřáváním si jídla si také nedopřejete látky potřebné k životu. Hladovka proto často vede až k úmrtí. Jednodruhová dieta určuje konzumaci jen jednoho druhu potravin (rýže, ovoce, zeleniny…) a to vede k absenci nezbytných látek pro život.