Placení bez hotovosti

Platba pár rohlíků jen hotovostí? Už dávno ne.

Počet platebních karet se od roku 2003 zdvojnásobil a je už dávno vyšší než počet obyvatel České republiky. A jejich obliba stále roste. Kartu nevlastní jen pět Čechů ze sta a naopak každý pátý člověk v obchodě už mince nepoužívá.

Lidí nosících u sebe platební kartu je tedy bez pěti procent rovný plný počet. Padesát pět procent z nich pak nevlastní jen jednu kartu, ale klidně i dvě a tři. V oběhu už je jen malé procento těch, které ještě neumějí provádět bezkontaktní platby. Čtyři pětiny lidí, tak vlastní alespoň jednu kartu nebo nálepku určenou k bezkontaktní platbě.

 

Češi jsou evropskou jedničkou v placení bezkontaktními kartami

Od ledna do března tohoto roku proběhlo v Česku 156 miliónů bezhotovostních plateb a 70 procent z nich bylo bezkontaktních. O trochu větší polovina dotázaných lidí používá v obchodech raději bezhotovostní platbu než běžné bankovky a mince. Sedmnáct procent dotázaných pak na hotovost již zcela zanevřelo. Placení kartou je jednoduché, pohodlné a rychlé. Lidé tak kartami nebo bezkontaktními nálepkami platí čím dál tím častěji i za menší částky k úhradě. Jako výhody, mimo již zmíněné, uvádějí například lepší přehled o utracených financích, bezpečí a bonusy za nákupy kartou. Možná úplná absence hotovosti je pak nejdůležitější ze všech zmíněných důvodů, proč platit kartou. A s absencí hotovosti souvisí také lepší hygiena, kterou někteří dotázaní také ocenili.

 

Kartou? Díky, raději ne

I když počet karet i lidí, kteří je vlastní, přibývá a obliba placení tímhle způsobem roste, i přesto se najde dostatek lidí, kteří nedají dopustit na hotovost. Někdo dokonce přiznává, že si kartu nikdy nepořídí. A proč taková důvěra v hotovost? Někde kartou stále platit nelze, i když počet míst s platebním terminálem strmě roste. Loni se tento počet zvýšil o 39 procent. Dalším uváděným důvodem je lepší kontrola nad výdaji, kterou dotázaní používající kartu zmínili i mezi jejími výhodami. Všechno je to tak jen o osobních preferencích a síle zvyku.