Čaje TeeGschwendner

Německý franšízing láme rekordy

686 tisíc franšízových zaměstnanců, 156 tisíc franšízových jednotek, 117 tisíc franšízantů, 950 franšízových systémů a vyprodukovaných rekordních 99,2 miliardy eur. Taková jsou čísla v Německu za rok 2015, která za posledních deset let mnohonásobně vzrostla ve všech sledovaných oblastech. Mezi ty se řadí například celkový zisk, průměrný zisk franšízanta, počet zaměstnanců i jednotek.

V Německu si tak každý držitel franšízové licence, bez ohledu na počet provozoven, vydělal průměrně 1,4 miliardy eur. Byl tak zaznamenán nárůst o 2,6 %. Nejvíce franšíz u našich západních sousedů pokryjí služby se 39 %. Obchod je kousek za nimi se 31 % a o zbývajících třicet procent se v poměru 20:10 % dělí gastronomie a turismus s logistikou a stavebnictvím.

Přičemž nejvyšší investici větší než 200 tisíc eur vyžaduje 7 % franšízorů. Nejmenší základní kapitál tvoří 100 až 200 eur a lze ho využít u zhruba 18 % systémů. Více než polovina německých franšízových systémů v počtu 54% vyžaduje investici 50 tisíc eur a zbytek pokryjí franšízoři s kapitálem od padesáti po 100 tisíc.

 

Jak si stojí Česká republika?

Pro srovnání podle Franchising Reportu zpracovaného poradenskou společností Profit systém jsou čísla v Česku za rok 2015 takováto: 3 906 franšízových jednotek, 3 139 franšízantů a 239 konceptů. V poměru dělby franšíz je na tom pak český trh takhle: služby tvoří 41 % franšíz, sektor obchodu vyplňuje 34 %, turismus a hotelnictví 18 % a zbylých 7% pokryje sektor stavebnictví.

Německých franšíz přitom v Česku ke konci roku působilo třináct. Jsou mezi nimi prodejny kvalitního čaje TeaGschwendner nebo obuvy Tamaris, půjčovny aut Sixt i luxusní zmrzlinářství Häagen-Dazs. Dva původem německé franšízové koncepty dokonce figurují i v top 100 nejlepších franšízových systémů. Jedná se o realitku Engel & Volkers a maloobchodní řetězec Vom Fass.