Doopravdy při akcích ušetříte nebo se napálíte?
Jak jste na tom? Uvěříte každé slevě, kterou naleznete v letáku ze schránky? Nebo nakupujete s rozmyslem a doopravdy tak ušetříte? Každý prodejce láká zákazníky na skvělé akce za výhodné ceny, jenomže není výprodej jako výprodej. Česká obchodní inspekce potvrdila, že řada prodejců zákazníky klame. Co si mohou dovolit a co už je proti zákonné?
Prodejci častokrát používají omezení množství zboží na jednu osobu, aby dostáli své povinnosti a měli zlevněné zboží na prodejně po celou dobu trvání akce. Při statisícovém množství rozdaných letáků však tomuto nelze dostát vždy a tak se někteří pojišťují dovětkem „do vyprodání zásob“. Pokud však chcete toto omezení nějak obejít, nestačí vzít na nákup celou čtyřčlennou rodinu a platit jeden nákup s tím, že jste čtyři. V takovém případě vám prodávající naúčtuje zboží jen pro jednu osobu na jeden nákup. Ostatní členové by museli své „příděly“ platit samostatně.
Zboží by mělo být označeno konečnou cenou, ale u velkých prodejců s širokým sortimentem nelze opravovat cenu u každého kusu zboží. Proto není nepřípustná ani varianta jednoho výrazného označení skupiny zboží se slevou třeba 20%. Pokud je zlevněné zboží vadné, máte stejné právo ho reklamovat, jako by tomu bylo i bez slevy. Platí pro něj standardní dvouletá záruka, jestliže není zboží zlevněno právě kvůli nějaké vadě. Pak by se reklamace uplatnit nemohla. Ovšem pozor! Na vadu musíte být upozorněni a musí být jasně uvedena na paragonu. Když je tam uvedeno jen procento slevy bez udání důvodu slevy, na zboží platí záruka a lze jej reklamovat.
Klamáni jsou i lidé na síti
V dnešní době je moderní nakupování přes internet a bohužel ani tam se lidé nevyhnou klamavým slevám. Častokrát oklamaným zákazníkem může být například kupec velmi výhodného zájezdu nebo vstupenky na nějakou akci přes slevový portál. Ceny opravdových vstupenek mohou být častokrát levnější než ty ve slevě. A přímo cestovní kancelář zase může ten stejný zájezd nabízet levněji než obchodník na portále, který by „měl být“ výhodnější. Důležité proto je se o ceně nejprve přesvědčit a pak soudit, zda je to sleva opravdová nebo jen tak na oko. To samé platí i o menších a levnějších položkách, které běžně nakoupíte v kamenných prodejnách. Pokud víte, že údajně zlevněné zboží stojí normálně bez slevy tolik co ve slevě, pak nevěřte těm uměle navýšeným a přeškrtnutým číslům původní ceny. Čarování s cenami totiž patří mezi nejčastější prohřešky prodejců.