umění meditovat

Umění meditovat není pouze líbivým heslem

Mnoho lidí v dnešní době upadá do depresí, které jsou z velké části vyvolané jejich vnitřní nerovnováhou a nespokojeností. Právě deprese pramení z velkého tlaku, který na ně doléhá nejčastěji z velkého vytížení v jejich profesním životě. Podnikatelé, ale i zaměstnanci jsou neustále nuceni zvyšovat své tempo. Být lepší, výkonnější, přinášet více peněz, shánět nové kontakty a klienty. Zrychlovat dodávky zboží nebo služeb. Zkrátka platí heslo, nestíháš, nelíbí se ti to jdi jinam. Podnikatelé jsou na tom stejně, jen s tím rozdílem, že jim nediktuje jejich šéf, ale oni sami moc dobře ví, že pokud nebudou klientům nabízet něco víc než jejich konkurence, mohou být brzy mimo hru.

Nepřehlížejte varovné signály vašeho těla

Pokud je tento tlak dlouhodobý, dokáže nenápadně, zato velmi spolehlivě vysát životní energii. Jestli praktikujete nějaký způsob jak se umíte od každodenního rutinního vytížení odreagovat, tedy nějaký koníček, oblíbenou volnočasovou aktivitu, máte z poloviny vyhráno. Když jste se ale už dostali do fáze, že jste každý večer vyšťavení s nechutí dělat cokoli a neumíte dostat pracovní myšlenky z hlavy, pak máte jen dvě možnosti. Buď se z toho zhroutíte, nebo se rozhodnete tento proces ještě zastavit. Využijte šanci vyhnout se vyhoření nebo depresím. Ty jakmile se jednou spustí budete překonávat velmi těžko, jedná se vždy o dlouhodobý proces. ,
Největší chybou je neposlouchat varovné signály, které nám tělo vždy nejrpve vysílá. Těmi často jsou bolesti hlavy a zad, nechuť k jídlu, časté změny nálad, podráždění. Psychika totiž ovlivňuje celé tělo. Pokud v tempu nezvolníte a bolestivé stavy pouze tlumíte medikamenty, hrajete si doslova s ohněm. Tělo ještě víc přepínáte a celkový kolaps je nadohled.
Přitom účinná pomoc je při troše cviku jednoduchá, přirozená a hlavně dostupná pro každého. Je velkou pravdou, že ten, kdo se naučí relaxovat a meditovat je svým pánem. Často tuhle variantu zlehčují hlavně muži. Představa, že meditují jim připadá bláznivá a mají dojem, že by z nich udělala slabší článek. Přitom opak je pravdou.

Jak jednoduše meditovat doma

Najděte si místo, kde si cítíte dobře, pohodlně a nic Vás neruší. Před každou relaxací/meditací si buďte jisti, že máte k dispozici dostatek volného času. Pokud se budete dívat na hodinky, nikdy doopravdy nevypnete. V místnosti vyvětrejte. Pokud Vám to pomůže cítit se lépe, zapalte si vonnou svíčku nebo vonnou tyčinku. Tyto maličkosti Vám pomohou se uvolnit.

Naučte se dýchat do břicha

Pohodlně se posaďte, můžete klidně na zem, nebo na židli. Vždy záleží na tom, co je přímo pro vás pohodlnější. Seďte rovně, ale uvolněně. Dlaně si položte na kolena nebo do klína a nechte je otevřené směrem nahoru. Zavřete oči a začněte dýchat tzv. do břicha. To znamená zhluboka a pomalu. Výdech by měl být delší než nádech. Mezi výdechem a nádechem dělejte pauzu. Dýchání do břicha není v našem běžném životě využíváno, dýcháme pouze povrchně, a to škodí celému organismu.

Důležitá je vizualizace

Při každém nádechu si vizualizujte, že do těla přijímáte léčivou energii. Naopak s každým výdechem si představujte, jak z vás odchází napětí, vztek a stres. Chce to trochu cviku, ale půjde to. Uvidíte jak je to jednoduché a přitom účinné. Stále se soustřeďte na správné dýchání do břicha.

Popsané kroky jsou začátkem úspěšného meditování, jsou ale velmi efektivní. Jakmile zvládnete techniku dýchání a vizualizace, uvidíte, že uvolnění přijde velmi rychle. Meditujte každý den, alespoň dvacet minut. Investujte do sebe tento čas.

Meditace je vaší nejlepší investicí

Že meditace není pouze výmysl moderní doby a propagátorů zdravého životního stylu dokazuje také to, že je toto umění tisíce let staré. Ač se to nehlásá do světa, mnoho velkých společností učí meditovat a relaxovat své zaměstnance, kteří pracují jako manažeři na vysokých postech a denně jsou vystaveni velkému tlaku a stresu. Vědí totiž moc dobře, že tím investují do duševního zdraví těch, které potřebují a tato investice se jim mnohonásobně vrací.