Přebytečná administrativa

Přebytečná administrativa jako brzda podnikání

Ročně musí firmy vyplnit až na dva tisíce všelijakých formulářů, přiznání a hlášení. Zaměstnanci nad jejich vyplňováním tráví stovky hodin a přitom by stačilo věnovat čas pouhé třetině z nich. Jedna třetina dokumentů je totiž opravdu důležitá, druhá by se dalo říci je víceméně dobrovolná a třetí je tak nepotřebná, že jejich neodevzdání by nic neznamenalo.

Tři čtvrtiny z dotázaných podnikatelů mají za největší překážku podnikání přebujelou byrokracii. Co firmám dále také překáží, jsou časté legislativní změny a vysoká daňová zátěž. Dalšími problémy firem jsou např. cenová politika konkurence, druhotná platební neschopnost, nedostatek zaměstnanců, nepříznivý kurz české koruny či zadluženost. Zdroj: průzkum ČSOB pro Právo

 

Novelizace zákonů 6 krát ročně

V České republice se nejčastěji aktualizují daňové zákony a to je ze strany firem vnímáno velmi negativně. Podle statistik se jedná v průměru o šest novel ročně.

To však stále není všechno. I elektronická komunikace mezi úřady a podnikateli je považována za zmatenou a zbytečně komplikovanou. Datové schránky nejsou tím, čím by měli být a úřady dokumenty o firmách nesdílejí, takže je nutné stejný dokument posílat zvlášť všem potřebným úřadům. Stát o těchto problémech ví, avšak změny k lepšímu neočekává.

 

Novinky se valí dál

Kdo by si myslel, že jednoho dne už tomu musí být konec, mýlil by se. Nejnovější úpravou zákoníku práce je povinnost zaměstnavatele přijmout opatření ke snížení rizika stresu na pracovišti. Na podnikatele tak čekají další povinnosti a administrativa.

„Je zjevné, že stres je vysoce neurčitým pojmem, jehož příčina navíc nutně nemusí souviset s výkonem práce. Například může jít o osobní problémy zaměstnance. Přesto ministerstvo práce navrhuje, aby zaměstnavateli mohla být udělena pokuta až do výše dvou miliónů korun, pokud potřebná opatření nepřijme,“ připomněl mluvčí Hospodářské komory ČR Miroslav Diro.