Odkoupení společnosti

O koupi českých firem je zájem. Prodávají se jich stovky

Podnikatelé po revoluci vybudovali desítky úspěšných podniků. Nyní však pomýšlí na důchod a své firmy častokrát nemají komu předat. Potomci se chtějí věnovat něčemu jinému a nikdo jiný v rodině nemá zájem. A proto roste zájem kupců. Středně velké firmy se tak mohou prodávat o desítky milionů dráž než v letech minulých.

Prodej firmy je však běh na dlouhou trať, proto by se o prodeji mělo nejprve uvažovat, plánovat jej, pečlivě vybírat kandidáty a pak teprve odprodej podepsat. Rozhodně by se vlastní firma neměla prodat při první příležitosti, která se naskytne nad sklenkou alkoholu. Takové rozhodnutí by vás později mohlo mrzet nejen v ohledu na finance, které byste mohli vyzískat chytřejším prodejem, ale také z pohledu bývalého majitele. Mohlo by se totiž stát, že brzy po prodeji někdo zkazí jméno vaší firmy nebo ji plně změní k obrazu svému. A to by se ne každému líbilo.

 

Když to nejde v rodině

V současné době je na prodej okolo sedmdesáti procent středně velkých českých firem. Jedná se především o výrobní a strojírenské firmy, které zaměstnávají maximálně 200 zaměstnanců. Obrat takových firem se pohybuje v řádu nižších stovek milionů korun. Čím dál častěji vyvážejí i za hranice.

Pokud majitelé nemají své nástupce ve svých dětech, nemusí být však zklamaní. Čas k prodeji firem je teď ten správný. Prodejci solidních firem mají výhodu v tom, že je díky globální měnové politice na trhu přebytek volných peněz a tím pádem také investorů, kteří buď uvěří všemu, co řeknou a koupí, nebo půjdou o dům dál a přijdou noví, kteří poslechnou na slovo a koupí. Majitelé si mohou říct téměř o cokoliv. Ukazuje se, že díky ekonomické konjuktuře rostly i samotné zisky firem a tak i prodejní cena vzrostla až na desetinásobek zisku.

Díky všem těmto věcem a pokrokům je však opravdu důležité velmi obezřetně vybírat investory, aby s vaší firmou měli plány, které se vám samotným budou líbit, a podpoříte je. Není důležité jen prodat a získat, ale také zajistit vaší firmě budoucnost.