Franchising: Jistota podnikání

Bezpečné podnikání? Zkuste franšízing

Již hodně Čechů se zhlédlo v bezpečném podnikání, které nabízí právě franšízing. Počáteční investice jim problémy nedělá. Většina se totiž těší návratnosti již do pěti let. A tím jejich podnikání nekončí ba právě naopak, začíná vzkvétat a vyplácet se ještě mnohem více.

 

A co, že to tedy franšízing vlastně je?

Je to řetězec podniků vedených pod jednotným logem a centrálním marketingem. Franšízant neboli podnikatel není hlavou celé značky, ale je samostatným živnostníkem, starajícím se o svou pobočku. Majiteli franšízové značky zaplatí prvotní licenční poplatek, za který obdrží již zpracované firemní materiály a nemusí se tak zabývat počátečními těžkostmi se zaváděním své vlastní značky. Dostane tak jistotu, že jeho podnikání může být opravdu úspěšné. Na oplátku se jen musí řídit jasně stanovenými pravidly, aby nepoškodil celou franšízovou značku.

 

V čem se dá franšízově podnikat?

Franšízové podnikání rozdělujeme na obchod a služby, které následně dělíme do podkategorií. Za obchodní franšízu působící na českém trhu můžeme jmenovat nejznámější značky jako např. Husky, s.Oliver, Levi’s, Teta drogerie, Intersport, OBI, Makro, BENU lékárny, či české koncepty jako Sklizeno, Statkářův dvůr či Brněnka. Gastronomie je pak odvětví služeb, u kterých můžeme najít nejvíce franšízových konceptů. Zahraniční fast foody jako McDonald’s a Subway nebo české Fruitisimo, UGO Juice, Potrefená husa či Bageterie. Zle na tom nejsou ani realitní služby Century 21, RE/MAX, ERA Reality a bankovní či pojišťovací služby začínají mít také velký zájem o franšízing. České koncepty převýšili počet zahraničních v roce 2011 a třetina tuzemských sítí již expanduje i do zahraničí.

 

Otázka financí zodpovězena

Jakékoliv podnikání vyžaduje prvotní investici. Jinak tomu není ani u franšízingu. U menších konceptů činí licenční poplatek třeba jen sto tisíc korun, avšak většina značek prodává své „tajemství úspěchu“ za poměrně vyšší částku dosahující až půl milionu korun. Menší polovina všech franšízových značek si pak svého jména cení až nad milion korun. Zadarmo pak není ani zprovoznění prodejny, nákup zboží a výplaty zaměstnanců. Následný zisk však poté zvysoka přesáhne původní investici.