Rychlá občerstvení

Americké fast-foody mají svou největší slávu už za sebou

Franšízové podnikání neboli podnikání pod licencí zavedené firmy v minulých letech slavilo velký úspěch. Ten slaví pořád, jen už ne v takovém měřítku jako kdysi. Zákazníci jsou náročnější na produkty i služby, a tak vzniká méně konceptů. Daří se ale především těm českým. Americké firmy se sem však stále obtížněji tlačí. Co je ale skvělou zprávou, je to, že franšízy se rozmnoží také v oblasti péče o seniory.

Největším loňským skokanem byla ostravská společnost Extéria, která provádí bezpečnostní školení firem. Loni otevřela 15 nových kanceláří. Díru na trhu našla firma díky zákonné povinnosti, která se týká všech firem i státní správy. Recept úspěchu spočívá podle ředitelky franchisové sítě Lucie Eliášové i v rychlé návratnosti – zisk slibuje do roka a pasivní příjem pro majitele kanceláře do pěti let. Společnost má 23 kanceláří v tuzemsku (8 nových získalo licenci letos), dvě na Slovensku a během příštího roku chce vstoupit do Rakouska Německa a Švýcarska. Do žebříčků nejúspěšnějších franšíz se zapíše i letos. „Do konce roku 2016 otevřeme ještě dalších 15 poboček v ČR,“ dodala Eliášová.

Nejrychleji rostoucí franšízy

SpolečnostPoboček 2015Obor podnikání
Extéria15školení bezpečnosti práce
Orion12prodejny domácích potřeb
Era Reality11realitní kancelář
Naturhouse7výživové poradenství
BodyBody7cvičení formou elektrické stimulace svalů
Zdroj: PROFIT system franchise services

Špatně si loni nevedly ani prodejny domácích potřeb Orion. V České republice již funguje 80 prodejen a díky příjmům z licencí se rozrostly i do Polska a Slovenska. Díky franchisovému systému se daří expandovat i do menších měst a dostávat se tak do podvědomí stále více a více lidí.

Franšízových obchodů a prodejen je hodně, přesto se však daří více službám. Jeden z nejatraktivnějších franšízových modelů je síť dietetických center Naturhouse. Ty se zabývají problémy lidí s obezitou a sestavováním jejich nových jídelníčků. Naturhouse centra do budoucna pomýšlejí na číslo zhruba 150 poboček otevřených v ČR.

České koncepty už se taky zaměřují na péči o seniory a v budoucnu by se měli momentální nápady uvést na trh. Možná přijde i na americký koncept, o kterém se právě jedná s ministerstvem zdravotnictví a Všeobecnou zdravotní pojišťovnou.

 

Zájem o fast-foody ubývá

Kdysi to byli franchisové sítě s rychlým občerstvením McDonald ́s, KFC, Burger King nebo Subway, které dobývaly náš trh. Jejich financování však sahá do nezměrných výšin a podnikatelé nemají zájem tolik peněz do začátku obětovat. I přesto se další řetězce tlačí do ČR a dlouhodobě hledají partnera. Jedná se třeba o druhou nejrozsáhlejší síť pizzerií, Domino ́s pizza nebo fast-foody Dairy Queen. Ty jsou po světě rozmístěny už téměř v sedmi tisíci provozovnách. Kromě klasického fast-foodového menu nabízí také ovocné šťávy, zmrzliny a takzvané smoothies. Partnery si zde hledají například kavárny PJ ́s Coffe New Orleans, trampolínový park Sky Zone, německá specializovaná prodejna čajů TeeGschwendner nebo polské Bike Café.

A kolik jsou čeští podnikatelé nejčastěji ochotni za licenci zaplatit? Většinou se tato suma pohybuje od 500 tisíc korun až do 1,5 milionu korun. Franšízoři s dražšími licencemi tady hledají partnery obtížněji.