stacene kilometry

Konec prodeje aut se stáčenými tachometry mířící k nám ze zahraničí?

Podíl ojetých aut se stočeným počítadlem ujetých kilometrů na českém trhu v tomto pololetí vzrostl meziročně o dva procentní body, tedy na 42 procent. Vyplývá to z analýz společnosti Cebia. V průměru jsou automobily “mladší” o 100 tisíc kilometrů.

Situace je taková, že řada ojetých vozů je do ČR dovážena z jiných zemí EU a před vstupem do našich databází u nich nelze přesně kontrolovat, kolik mají skutečně najeto kilometrů. Podle společnosti Cebia, která se zabývá zjišťováním původu vozidel, v současnosti Stanice technické kontroly nepožadují při dovozu doložení původu ani historie vozu, pouze zkontrolují technický stav a zapíšou a vyfotí stav tachometru. Nikdo tedy neověřuje, zda je stav kilometrů reálný. Vydání potvrzení o technické způsobilosti tak vlastně legalizuje stočené auto. Nejčastěji stáčenými značkami jsou vedle Škody a Volkswagenu Audi, BMW, Ford a Renault. Naopak nejméně se stáčí tachometry u korejských značek Kia a Hyundai. Například u značky Hyundai mělo podle zjištění Cebie loni stočený tachometr 18 procent vozů i30 a u Kii 16 procent ojetin modelu Cee´d. Držitelem rekordu v počtu snížených kilometrů je Volkswagen Passat stočený o 500 000 kilometrů na 250 000 ujetých kilometrů. Někteří europoslanci přišli s iniciativou, aby vznikl celoevropský registr ujetých kilometrů, do něhož by se zaznamenávala data při každé návštěvě autobazaru. Vytvoření databáze podporuje i ministerstvo dopravy. Všichni jsou netrpěliví, jak to dopadne a zda tomu půjde zcela zamezit. Kupovat zajíce v pytli nechce nikdo z nás!