Jaký má franšízor vlastně být?
Neustále se rozšiřuje seznam franšízových sítí. Čím dál více podniků si uvědomuje, že když se chce rychle a levně rozrůst, musí podnikat na základě franchisingu. Franšízantů se toulá po světě mnoho, vybírají si franšízu dle prosperity, dlouhodobých výsledků a podle samotného zaměření. Velice často se potencionální franšízanti rozhodují i podle franšízora.
Podle velice úspěšného franšízora portugalské společnosti DepilConcept by měl být každý franšízor jako trenér. Měl by mít zkušenosti s prací na plný úvazek, protože být franšízorem – to není podnikání na zkrácený úvazek. Měl by být ochotný věnovat se rozvoji společnosti, měl by vědět, že nic není zadarmo a že nic se neuskuteční přes jednu jedinou noc nebo přes týden.
Podle úspěšného franšízora by měl být franšízor trenérem, který vychovává šampiony. Práci franšízora skutečně přirovnává ke sportu – mělo by se neustále pomáhat hráči uspět v dané disciplíně.
Proč se řídit jeho radami?
V každé branži a v každé profesi jsou lidé, ke kterým by se mělo vzhlížet. V podnikání je velice častým idolem Steve Jobs, ve franchisingu se vzhlíží k Mariuszovi Wlochkowskému, což je právě zmiňovaný úspěšný franšízor. Na čtyřicet salonů ze stovky dohlíží právě on.
Je zastánce toho názoru, že skutečně dobrý franšízor by měl pomáhat svým franšízantům v různých situacích. Rozhodně by to nemělo fungovat tak, že ho „hodí do vody, ať se naučí plavat sám“. Samozřejmě neznamená to, že vyhoví franšízantovi se vším, ale existují situace, v nichž franšízant skutečně potřebuje pomoc. V těchto situacích by mu měl vyhovět, ať už se jedná o cokoliv, o jakoukoliv pomoc.
Jaký by měl naopak být franšízant?
Mariusz taky prozradil, jak si on sám představuje vhodného franšízanta. Měl by být podle něj hlavně uvědomělý. Neměl by se do založení podniku hnát po hlavě, měl by to nejdříve promyslet, protože to není procházka růžovým sadem. Měl by dobře znát know-how firmy a měl by mít stále na paměti obchodní podmínky, k nimž se zavázal podpisem smlouvy.