Co dělat a nedělat na pracovním pohovoru

Pracovní pohovor: Čeho se vyvarovat abyste zapůsobili?

Velkou většinu lidí čeká v životě schůzka kvůli pracovnímu pohovoru. A každý, kdo chce uspět, se snaží dělat co nejlepší dojem. Mnozí se však nesnaží tak, jak by měli nebo zkrátka nevědí, co je správné. A poté se dopouštějí chyb, které personalisté neradi vidí. A co víc? Ještě méně raději je přehlížejí a odpouštějí. Proto si uvedeme ty nejčastější chyby a příště se pokusíme se jim vyhnout.

Prvním a velmi zásadním prohřeškem, po kterém si můžete být téměř jisti, že místo nezískáte, je pozdní příchod. Pokud dorazíte o čtvrt hodiny později a nic si z toho nebudete dělat, pak personalistu utvrdíte v tom, že včasné příchody do práce moc neřešíte. Samozřejmě se může stát, že na trase se naskytne neplánovaná objížďka kvůli bouračky, za kterou nemůžete. V tom případě je dobré telefonicky informovat člověka, se kterým máte schůzku, o možném zpoždění. Vždy se však snažte vyrazit s nějakou časovou rezervou.

 

První kontakt

Při prvním střetnutí vás potenciální budoucí zaměstnavatel prvně spatří a udělá si obrázek o tom, zda byste mohli zapadnout do kolektivu a nezpůsobovali příliš problémů. Fyzický vzhled by ve většině zaměstnání nikdy roli hrát neměl, ale je důležité nepůsobit hned extravagantně. Slušné a čisté oblečení, bez vyzývavých prvků vám přinesou plusové body a to ještě pohovor ani nezačne. Samozřejmě není třeba neustále chodit v kostýmku nebo pánové v obleku, ale nějakou slušnou, alespoň běžně formální úroveň by vaše oblečení mít mělo.

 

Nervozita není vítaná

Při pohovoru je nutné být sám sebou a netřást se jako ratlík. Už jen z podání ruky zaměstnavatel pozná, jaké je vaše sebevědomí nebo nejistota. Proto tiskněte krátce, ale pevně a udržujte oční kontakt. Také se nesnažte za každou cenu zalíbit a dělat chytrého. Pokud jste si už doma připravovali odpovědi na možné otázky, tak je zkuste přehodnotit nebo zapomenout úplně. Odpovídejte tak, jak to v danou chvíli budete cítit a zbytečně své odpovědi neprotahujte, ani kdybyste se chtěli pochlubit svými rozmanitými pracovními zkušenostmi.

 

Špatnosti, kterých se vyvarujte

Nelžete. Nemluvte o penězích. Nemluvte špatně o bývalém zaměstnavateli. Pokud se těchto věcí vyvarujete, budete zase o krok blíže k úspěchu. Lhaní totiž často lidem neprochází, takže ani vaše lež by nemusela vydržet věčně. Často se to o vás pozná už při pohovoru. Personalisté jsou na to cvičení a jejich otázky z vás dokáží dostat i doznání ke lži. Když tak bude něco, na co byste raději neodpovídali, oznamte to narovinu. Je to lepší, než když byste si začali stěžovat na svůj život nebo si vymýšleli pohádky. A co se týče otázky financí, nechte toto téma načít toho, kdo s vámi pohovor bude vést.