Omyly a chyby ve franchisingu včetně financí
Pokud vám někdo při franchisingu nabízí velké zisky, zkuste mu nenaletět. Vaše investice do nákupu franchisingového balíčku lze snadno srovnat s bankovním vkladem. Výzkum v Americe prokázal, že po 2 letech po zakoupení licence víc než 95% franchisantů pokračuje ve svém podnikání a po 10 letech více než 85 %.
Pokud ale někdo slibuje abnormální zisky, je to podezřelé. Franchising je také terčem podvodů a místem podvodníků. Nabídka musí skutečně obsahovat prvky franchisingového balíčku.Nabídka spolupráce, kterou vám někdo předloží, nemusí být v souladu s principy franchisingu. Na to je třeba si dát pozor.
Základní principy franchisingu:
Vztah, který spojuje dvě nezávislé firmy a franchisor předává franchisantovisvé know-how, operační manuál, předává možnost využívání ochranné známky a zajišťuje také podporu v podobě služeb ve prospěch franchisanta. Existují franchisorem stanovené zásady průběžné kontroly podnikání v souladu s prodanou licencí a veškeré poplatky ve prospěch franchisora. Uzavírá se franchisingová smlouva a franchisant provozuje samostatnou nezávislou firmu.
V současnosti je v ČR okolo 150 franchisových konceptů, které zde působí nebo konceptů vykazujících určité znaky franchisingu. Existuje i značný počet firem podnikajících na obdobném principu nebo se pohybují směrem k principu franchisingu. Franchisingová smlouva je prověřený mechanizmus, který zajišťuje náležitou ochranu práv a franchisora i franchisanta.
Franchisingje pouze s prověřeným podnikatelským záměrem. Někdy se prodává ale neotestovaný nápad s licencí. Pouštět se do spolupráce s franchisorem, kterého neznáte a bez zkušeností, obnáší značné riziko. Pokud k vám dojde nabídka odprodeje franchisingové licence, franchisor musí vždy dbát na značku celé sítě. Musí být zajišťována patřičná úroveň péče o zákazníka. Zákazník se špatnou zkušeností v jednoho podniku se odvrátí pak úplně od celé sítě.
Požadované kapitálové zdroje
Franchisor stanovuje výši investice a na tu musífranchisant přistoupit. Principy jejího financování mohou být vlastní nebo formou úvěru. Systémy v ČR vyžadují investice od několika desítek tisíc, až po 10 miliónů korun. Inzeráty hledající v ČR osoby ochotné zakoupit licenci na master-franchising jsou ale často i klamné. Investice vyžaduje značně velké kapitálové zdroje. Nabízející hledá kupujícího, který získá výhradní právo na vytvoření nabízeného systému na českém trhu. Zde je také třeba si dát pozor na zprostředkovatele, kterým se renomované franchisingové systémy vyhýbají.