Rodinné firmy

Mladí nejsou připraveni převzít rodinné podniky

Tradice rodinných podniků je chvályhodná. Předávání zkušeností po generace z mnohých rodinných firem udělala osvědčené podniky. Lidé se k nim rádi vracejí a důvěřují jim. Teď však přichází doba, kdy majitelé českých firem, kteří už by rádi pomýšleli na důchod, zjišťují, že jejich potomci častokrát nejsou připraveni rodinný podnik převzít. Má to co dělat s jejich teoretickou nepřipraveností. Jsou odhodlané a připravené pracovat, ale chybí jim chuť převzít plnou odpovědnost.

 

Co si s takovou situací počít?

Z průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR vyplývá, že jedna třetina rodinných firem je již ve fázi předávání a zbylé dvě hodlají podnik převést na někoho z rodiny. Pokud by se však naskytla výhodná nabídka prodeje, souhlasilo by s ní 60 procent majitelů. Je to letos poprvé, kdy je zcela jasné, že převádění podniku již není pouze na bázi slovního prohlášení mezi rodinnými příslušníky. Investoři silně vábí a majitelé váhají. Jen pouhá necelá třetina by rodinný podnik nikdy neprodala.

Pro majitele podniků však stále zůstává udržení dobrých zaměstnanců. Nebrání se náboru zvenčí, lidí bez příbuzenských vztahů, ale také to označují za největší problém.

 

Škola za hranicemi

To, aby firmu převzal rodinný příslušník, nakonec pro majitele není až tak podstatné. Důležitější pro ně je, aby jejich děti získali zkušenosti a to nejen mezi hranicemi České republiky. Studium v zahraničí a praxe tam nabytá je důležitá pro 69 procent z nich. V Česku totiž chybí školy na podporu rodinného podnikání a tak je studium v zahraničí ideálním řešením situace.

 

Konkurenční výhoda

Pro dodavatele, odběratele, zaměstnance i bankéře budí status rodinné firmy větší důvěru. To se tak stává jejich hlavní konkurenční výhodou a velká většina firem proto očekává v následujících letech růst tržeb.

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..